Jak poprawić krążenie krwi w nogach?

2016-08-06


Kilka sposobów na poprawę krążenia w nogach.
Czyli co robić, a czego unikać, aby usprawnić przepływ krwi w kończynach dolnych.
Jakie są pierwsze
objawy niewydolności żylnej w nogach? Oczywiście te doskwierające największej ilości z nas, które niestety często bagatelizujemy, a więc uczucie zmęczonych nóg, opuchnięte stopy, skurcze, pajączki na łydkach i udach, pojawiające się i powiększające się żylaki. Objawy te dużo częściej pojawiają się u kobiet, niż u mężczyzn i zazwyczaj u osób prowadzących siedzący tryb życia lub mających siedzącą i stojącą pracę. Co zrobić, aby ulżyć nogą, sprawić, aby krew nie zalegała w żyłach, wspomóc pompę mięśniową i poprawić krążenie krwi w nogach? Oto kilka sposobów.


Spacer najlepszy na poprawę krazenia w nogach
  • przede wszystkim RUSZAJ SIĘ - wielu z nas bagatelizuje to, albo nie zdaje sobie sprawy z tego jak w rzeczywistości mało się rusza, a przecież nie od dziś wiadomo, że ruch to zdrowie; jaki ruch jest najkorzystniejszy, aby nie dopuścić do chorób naczyń krwionośnych i poprawić krążenie w nogach? Najlepszy będzie zwykły spacer, dobrze jeśli będziemy podczas spacerowania zmieniać tempo, raz idąc normalnym rytmem, raz energiczniej, a czasem nawet znacznie przyspieszając; najlepiej, aby taki spacer miał miejsce codziennie i trwał minimum 45 - 60 minut. Co oprócz spacerów? Marsze, nordic walking, jazda na rowerze (może być też stacjonarny), pływanie;
  • wspinanie się na palce - kilka razy dziennie wykonaj ćwiczenie wspięcia się na palce, 10-15 powtórzeń po każdym dłuższym bezruchu
  • wykonywanie ćwiczeń nóg - m.in. takie proste ćwiczenia gimnastyczne na poprawę krążenia
  • ergonomiczny podnóżek pod nogi - podczas siedzenia np. w pracy przy biurku, podłożyć pod nogi specjalny, kołyszący się podstawek / podnóżek pod stopy, który poprawia krążenie krwi; podstawek nie jest wielkim wydatkiem, a pozwala osobom pracującym w pozycji siedzącej pracować pod biurkiem stopami, co jest bardzo wskazane podczas długotrwałego siedzenia; możemy też wyposażyć się w specjalne krzesło / siedzisko, aby siedząc pozostawać w ruchu - takie siedzisko pozwoli nam się przechylać, wspinać na stopach;
  • chłodne natryski / masaż nóg zimną wodą - najlepiej po każdej kąpieli / prysznicu przez kilka minut (minimum 5 minut) spłukać nogi zimną wodą (nie lodowatą, chłodną ok 16?C); nogi spłukujemy na całej długości - stopy, łydki, stawy kolanowe i uda; możemy podczas polewania nóg wodą dodatkowo masować je delikatnym ruchami rąk - zawsze masując w kierunku serca;
  • spanie z uniesionymi kończynami - łydki powinny znajdować się 15 cm powyżej poziomu serca; najlepiej jeśli możemy przystosować łóżko do takiej pozycji m.in. przez regulację stelaży pod materac, samego materacu, albo podniesieniu podstawy łóżka; ewentualnie wykorzystać poduszki profilowane pod nogi;
  • nogi w górę - czyli odpoczynek nóg w pozycji uniesionej; należy wykorzystać każdą okazję, aby podnieść nogi i pozwolić krwi spłynąć; można na chwilę np. oprzeć nogi na biurku, ale bardziej chodzi o to, aby wygospodarować chociaż raz dziennie kwadrans dla nóg i w spokoju położyć się na łóżku podnosząc nogi 15 cm powyżej poziomu serca, opierając całe łydki i stopy na zwiniętym kocu, dużej poduszce lub specjalnej profilowanej poduszce pod nogi; można też na chwilę położyć się na podłodze i oprzeć wyprostowane nogi o ścianę pozwalając krwi spłynąć w dół;
  • zdrowa dieta i walka z otyłością - banał? owszem, zdrowa dieta i ruch to dwa słowa, które słyszy każdy kto zaczyna dostrzegać, że jego organizm szwankuje; ale nie ma nic ważniejszego jak właśnie zdrowy styl życia, którego podstawą jest zdrowa, urozmaicona, dobra dieta; najważniejsze, aby zrezygnować z żywności przetworzonej, do minimum ograniczyć cukier i sól; postawić na warzywa, świeże owoce, kasze (jaglana), produkty z błonnikiem, owsiankę na śniadanie, olej lniany. Jednym słowem dbać o odpowiednią, niską wagę i niski poziom cholesterolu;
  • wzbogacić dietę o produkty bogate w witaminę C i rutynę - m.in. uszczelniamy w ten sposób naczynia krwionośne i przeciwdziałamy ich pękaniu; do takich naturalnych produktów należą nać pietruszki, ziemniaki, czerwona papryka, owoce cytrusowe, jagody, cebula, kasza gryczana i inne; można także zakupić i wesprzeć się preparatami leczniczymi zawierającymi rutynę; 
  • wzbogacić dietę o naturalne produktu rozrzedzające krew i rozpuszczające skrzepy - zwłaszcza jeśli stwierdzono u nas problemy z nadkrzepliwością, do takich zalicza się bogaty w bromelainę ananas, oraz znane z z działania podobnego do aspiryny: czosnek uzbrojony w ajoen, czy cebula z występującą w niej adenozyną;
  • pić dużo wody / płynów dziennie - picie wody, i w ogóle picie w ciągu dnia, to bardzo ważna kwestia jeśli pochylamy się nad krążeniem krwi; mówiąc w skrócie woda rozrzedza krew, a ta dzięki temu, szybciej i łatwiej płynie w naszych żyłach; zwłaszcza powinny pamiętać o tym osoby starsze, które często nie odczuwają pragnienia; pamiętajmy też, że najlepiej pić regularnie, małymi łykami, zamiast jednorazowo wypijać większą ilość wody, czy innego płynu;
  • regularne wypróżnianie się - unikać zaparć poprzez stosowanie diety ograniczonej w produkty wywołujące zaparcia, i ruszać się;
  • odpowiednie buty - nosić buty płaskie lub na niskim obcasie; obcasy o wysokości od 6 cm i wyższe uznaje się za szkodliwe dla nóg i żył; jeśli to możliwe często chodzić na boso (np. po domu, ogrodzie, plaży);
  • przy objawach uczucia ciężkich nóg nie zaszkodzi wsmarować w nogi maści zawierającej wyciąg z kasztanowca, arniki, czy heparyny
  • zgłosić się na wizytę do lekarza specjalisty (flebolag) i zapytać o medyczne podkolanówki lub pończochy uciskowe - noszenie medycznych wyrobów uciskowych jest absolutnie niezbędnym elementem naszej garderoby jeśli mamy problemy z krążeniem żylnym m.in. pozwala zapobiec powstawaniu skrzepów krwi i poprawia odpływ krwi z nóg (dobór stopnia ucisku powinien zostać określony przez lekarza)


Czego unikać, aby nie dopuścić do niewydolności żylnej i poprawić krążenie w nogach?

  • NAJWAŻNIEJSZE! Unikać wielogodzinnego siedzenia i bezruchu
  • podczas siedzenia nie zakładać nogi na nogę i nie zginać nóg w stawie kolanowym tak, aby znalazły się one pod krzesłem, ze stopami wygiętymi do tyłu - osłabia to krążenie lub w ogóle hamuje przepływ krwi
  • unikać gorących kąpieli - najlepszy jest prysznic, a po nim spłukanie nóg zimną wodą
  • unikać sauny i nagrzewania nóg np. na solarium - powoduje to rozszerzanie naczyń krwionośnych
  • unikać opalania i przebywania na słońcu
  • unikać spożycia alkoholu
  • nie palić papierosów
  • wyeliminować sól z diety
  • unikać podnoszenia ciężkich rzeczy
  • unikać noszenia obcisłych spodni i skarpetek, które pozostawiają odcisk na łydce - zbyt obcisłe ubranie może utrudniać odpływ krwi z nóg i prowadzić do zastojów żylnych
  • nie stosować antykoncepcji hormonalnej - kobiety decydujące się na stosowanie pigułki antykoncepcyjnej powinny przebadać się genetycznie pod kątem trombofili (genetyczne / lub nabyte zaburzenia krzepnięcia krwi)
  • przy chorobach związanych z krążeniem żylnym w kończynach dolnych unikać sportów z rwanym zatrzymywaniem się jak np. tenis, sportów siłowych, a także czynności związanych z ciskaniem jak np. kręgle
  • jeśli zauważymy jakiekolwiek dolegliwości również te, które wydają się nam banalne, jak opuchnięta kostka, łydka, czy staw kolanowy (bez przyczyny), długie skurcze trwające dłużej niż 2 dni, długo trwający (bezprzyczynowy) kaszel, długo trwające zaparcia, omdlenia, problemy z oddychaniem, należy niezwłocznie zwrócić się do lekarza.


Większość z nas słysząc - zmień to, czy tamto w swoim życiu, najpierw kiwa z aprobatą głową i przyrzeka poprawę. Jednak gorzej bywa z przystąpieniem do działania i wdrożeniem zmian w swoim harmonogramie dnia. Ale jeśli faktycznie zależ nam na poprawie krążenia krwi w nogach, musimy działać, i to od razu! Dlatego po przeczytaniu tego wpisu, wstań i wykonaj kilka pierwszych zaleceń, choćby tych najprostszych: wespnij się 10-krotnie na palcach i napij wody mineralnej :-)  Każdy krok jest lepszy, niż żaden!


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel